Znajdziesz mnie również na:

Nauka poprzez sztukę

Leonard Bernstein jest twórcą metody nauczania nazwanej Artful learning. Opiera się ona na przekonaniu, że sztuka może wzmocnić uczenie się oraz być włączona do wszystkich nauczanych przedmiotów.

Do jednej ze szkół w Los Angeles (Moffett Elementary School w Los Angeles), zdecydowano się wprowadzić ten system.

Była to placówka, w której większość dzieci pochodziła z trudnych oraz zaniedbanych edukacyjnie oraz kulturalnie środowisk. Większość z nich nie mówiła nawet dobrze po angielsku ze względu na to że były meksykańskimi imigrantami.

W ciągu 5 lat, placówka będąca na bardzo niskim poziomie oraz na szarym końcu szkolnych rankingów stała się szkołą o przeciętnej, średniej renomie.

 

Jest to przykład na to, że sztuka ma ogromny wpływ na rozwój człowieka.

 

Warto zatem zadbać, aby mieć kontakt ze sztuką. Zacząć malować, rysować, tańczyć czy grać na instrumencie oraz raz na jakiś czas wybrać się do galerii lub muzeum.

 

 

Jeśli spodobał Ci się dzisiejszy artykuł, koniecznie podziel się ze mną swoją opinią w komentarzu!

 

Zapraszam Cię również do zajrzeniu do mojego sklepu, gdzie znajdziesz moje prace.

 

 

Bibliografia:

D. M. Broom, H. Sena, K. L. Moynihan. Pigs learn what a mirror image represents and use it to obtain information.2009. Animal Behaviour , Vol. 78 (5): 1037–1041

Prior et al. Mirror-Induced Behavior in the Magpie (Pica pica): Evidence of Self-Recognition.2008. PLoS Biology; 6 (8)

“Sztuka a rozwój mózgu” - prof. Jerzy Vetulani

Artful learning - https://leonardbernstein.com/artful-learning

 

Źródła wykorzystanych zdjęć:

https://pl.pinterest.com/pin/466404105150846990/?lp=true

https://pro.magnumphotos.com/C.aspx?VP3=CMS3&VF=MAGO31_4&VBID=24PVHKKAPKIX1&IID=2K1HRG67JVI2&PN=3

 

 

Bardzo dobrze zauważalne jest to u dzieci. Okazuje się że inteligentne dzieci posiadające niską uwagę poznawczą mają problemy z nauką. Dzięki niej, dziecko również nabywa umiejętności kontroli nad własnymi myślami.

 

Sztuka jest kluczowym czynnikiem, który pozwala na efektywniejszy rozwój umysłowy.

 

Nie bez przyczyny ludzie “u szczytu intelektu” zajmowali się oprócz swojej profesji dziedzinami artystycznymi.

Przykładem tutaj może być Albert Einstein, który w wolnych chwilach zajmował się grą na skrzypcach oraz fortepianie.

Ciekawą osobą jest też Alexander Fleming, który dostał nagrodę Nobla za odkrycie penicyliny. Malował on akwarelami oraz co ciekawe, żywymi organizmami - bakteriami.

Na początku jednak warto odpowiedzieć na pytanie  - czym człowiek różni się tak naprawdę od zwierząt?

 

Język

Wiele osób w tym miejscu wskazuje posługiwanie się językiem. Jednakże, wśród zwierząt istnieją gatunki posiadające własny język.

Weźmy na przykład delfiny. Te inteligentne, morskie ssaki wynurzają się z wody i śpiewają pieśni, za pomocą których się komunikują. Badacze nie są w stanie rozszyfrować ich języka, stąd nie wiadomo czy mają one charakter poezji, religijny czy może plotek.

 

Empatia

Również nie jest ona cechą odróżniającą człowieka od zwierząt.

Okazuje się, że występuje ona także u zwierząt. Przykładowo  słonie, gdy umiera któryś z ich pobratymców, obchodzą całe rytuały pogrzebowe.

Dodatkowo warto mieć tutaj na uwadze, często docierające do nas historie, kiedy to zwierzęta opiekują się młodymi z innego gatunku. Nie ma to żadnego wytłumaczenia czysto biologicznego, stąd też można mówić w tych sytuacjach o swego rodzaju empatii.

 

Samoświadomość

Test lustra przechodzą takie zwierzęta jak delfiny, świnie, słonie oraz sroki.

Polega on na tym, że zwierzęciu maluje się na czole czerwoną kropkę. Następnie stawia się przed nim lustro, w którym może zobaczyć swoje odbicie. Wymienione przeze mnie powyżej zwierzęta, orientują się że mają wspomnianą kropkę na swoim ciele i próbują ją zetrzeć.

Test ten ma na celu badanie samoświadomości u ludzi i zwierząt.

 

 

Sztuka a mózg człowieka

Okazuje się, że to właśnie sztuka odróżnia człowieka od innych gatunków.

Wszelka aktywność związana z odbiorem dzieł sztuki oraz (w większym stopniu) tworzenie jej pozwala człowiekowi rozwijać w sobie uwagę poznawczą.

Pozwala ona na skupienie się na bodźcach intelektualnych przez krótki czas oraz je zapamiętać. Oznacza to, że osoby z wyższą uwagą poznawczą łatwiej i szybciej zapamiętują szczegółowe informacje.

Zastanawiałeś się kiedyś jaki jest sens chodzenia do galerii czy muzeów?

 

Czy sztuka ma jakikolwiek wpływ na życie codzienne człowieka?

 

Z tymi pytaniami spotykam się dosyć często, szczególnie ze strony osób, dla których estetyczna strona życia nie jest tak bardzo istotna.

 

Najczęściej podawanymi korzyściami wypływającymi z obcowania ze sztuką lub z tworzenia są: rozwój wyobraźni, kształtowanie osobowości oraz wrażliwości.

Nigdzie prawie nie znajdziesz informacji o tym, że w znacznym stopniu wpływa ona na mózg człowieka oraz jego procesy poznawcze.

 

W tym artykule opowiem Ci nieco więcej na ten temat.

Dlaczego sztuka jest ważna?
28 marca 2019

 

 


 

Nauka poprzez sztukę

Leonard Bernstein jest twórcą metody nauczania nazwanej Artful learning. Opiera się ona na przekonaniu, że sztuka może wzmocnić uczenie się oraz być włączona do wszystkich nauczanych przedmiotów.

Do jednej ze szkół w Los Angeles (Moffett Elementary School w Los Angeles), zdecydowano się wprowadzić ten system.

Była to placówka, w której większość dzieci pochodziła z trudnych oraz zaniedbanych edukacyjnie oraz kulturalnie środowisk. Większość z nich nie mówiła nawet dobrze po angielsku ze względu na to że były meksykańskimi imigrantami.

W ciągu 5 lat, placówka będąca na bardzo niskim poziomie oraz na szarym końcu szkolnych rankingów stała się szkołą o przeciętnej, średniej renomie.

 

Jest to przykład na to, że sztuka ma ogromny wpływ na rozwój ludzi.

 

Warto zatem zadbać, aby mieć kontakt ze sztuką. Zacząć malować, rysować, tańczyć czy grać na instrumencie oraz raz na jakiś czas wybrać się do galerii lub muzeum.

 

Jeśli spodobał Ci się dzisiejszy artykuł, koniecznie podziel się ze mną swoją opinią w komentarzu!

 

Zapraszam Cię również do zajrzeniu do mojego sklepu, gdzie znajdziesz moje prace.

 

 

 

 

Bibliografia:

  • D. M. Broom, H. Sena, K. L. Moynihan. Pigs learn what a mirror image represents and use it to obtain information.2009. Animal Behaviour , Vol. 78 (5): 1037–1041

  • Prior et al. Mirror-Induced Behavior in the Magpie (Pica pica): Evidence of Self-Recognition.2008. PLoS Biology; 6 (8)

  • “Sztuka a rozwój mózgu” - prof. Jerzy Vetulani

  • Artful learning - https://leonardbernstein.com/artful-learning

Wróć

Elliott Erwitt. Retrospective

Katarzyna Bem-Kukulska

  1. pl
  2. en