Znajdziesz mnie również na:

 

Jeżeli spodobał Ci się ten artykuł, zachęcam Cię do polubienia go oraz podzielenia się swoją opinią w komentarzu!

 

A może nie zgadzasz się z którąś z przedstawioną cechą?

Napisz o tym - chętnie poznam Twój sposób patrzenia na sztukę :)

 

 

10. Wyzwanie intelektualne

 

Jedną z cech dzieła sztuki jest pobudzanie umysłu odbiorcy. Wprowadza w stan wysiłku intelektualnego oraz ośmiela do interpretacji zmysłowych bodźców. 

Dzieje się to przykładowo poprzez śledzenie pokrętnej, pełnej zaskakujących wątków powieści. Lub poprzez interpretowanie obrazu zarówno pod względem elementów formalnych jak i jego kontekstu historycznego. Nawet dzieła typu ready made czy obrazy takie jak “Czarny kwadrat na białym tle” Kazimierza Malewicza mogą stanowić wyzwanie intelektualne. Gdy podczas interpretacji odbiorca zagłębia się w ich historię oraz życiorysy twórców i odkrywa ich prawdziwe znaczenie.

 

11. Tradycje i instytucje sztuki

 

Dzieła sztuki "zyskują swoją tożsamość poprzez sposób, w jaki znajdują się w historycznych tradycjach, w liniach historycznych precedensów". Dutton odwołuje się tutaj, choć nieprzejrzyście, do "instytucjonalnej teorii sztuki", która w ostatnich dziesięcioleciach rządziła światem sztuki.

 

 

12. Wyobraźnia (doświadczenie wyobrażeniowe)

 

Na koniec j najważniejsza z podanych cech. Dzieła sztuki zarówno twórcom jak i ich odbiorcom dostarczają doświadczenia wyobrażeniowego. Stają się przedmiotem wyobraźni. Można tak powiedzieć zarówno o rzeźbach jak i opowiadaniach. W tym znaczeniu, cała sztuka odbywa się w świecie iluzji. 

 

Cytując Denisa Dutton’a: “Doświadczenie artystyczne odbywa się w teatrze wyobraźni.”

7. Szczególne miejsce / wyjątkowość

 

W oryginale nazwana “special focus” co jest nieco trafniejsze niż polskie tłumaczenie. Dzieła sztuki, czy przedstawienia artystyczne są w pewien sposób wyjątkowe. Nie znajdują się w ramach zwykłego codziennego życia, ale tworzą indywidualne, oddzielone od rzeczywistości wydarzenia. W każdej kulturze sztuka wzbudza poczucie wyjątkowości lub nadaje rzeczom szczególny charakter. Aksamitne kurtyny na scenie, specjalny strój osoby, która występuje, wyjątkowa rama okalająca obraz, wyjątkowe miejsce w którym odbywa się wystawa, specjalni uznani goście zaproszeni na dane przedstawienie - jednym słowem sposób prezentacji.

Jednak wyjątkowość dzieła nie zależy jedynie od sposobu jego przedstawienia. Sztuka sama w sobie domaga się szczególnej uwagi. Niektóre prace posiadają wartość artystyczną, jednakże są pewnego rodzaju tłem - jak wyjątkowy mebel czy tapeta.  Szerokie uznanie we wszystkich kulturach otrzymuje jednak sztuka “pierwszoplanowa” poprzez swoją wyjątkowość.

 

 

8. Wyrażanie indywidualności

 

Jest to zdolność artysty do wyrażania swojej osobowości w dziele. Jeżeli działalność twórcza ma konkretny efekt, jak np. przy zszywaniu rany przez doktora czy przygotowywanie zestawień w księgowości, nie ma w niej miejsca na indywidualną ekspresję.

W sztuce osiągnięcie czegoś co ma znaczenie w danej dziedzinie twórczości jest określone w sposób luźny i niejasny. Przez to nieunikniony jest, swego rodzaju wymóg wyrażania swojej indywidualności.

 

 

9.Nasycenie emocjonalne

 

Kontakt ze sztuką wiąże się z odczuwaniem różnego rodzaju emocji. 

Mogą być one wywołane przez jej zawartość. Przykładowo wtedy, gdy na obrazie ukazany jest motyw śmierci lub poprzez komizm w sztuce teatralnej. Budzą one w odbiorcy emocje poprzez temat jaki poruszają. 

Dzieła sztuki mogą mieć wyraźne zabarwienie emocjonalne, które nie jest wywoływane poprzez swoją zawartość. Jest to emocjonalny ton, nadany mu przez jego twórcę. Jest on unikalny dla danego dzieła.

Chciałbyś rozpoznać co jest prawdziwym dziełem sztuki?

 

Dlaczego tylko niektóre utwory, dzieła literackie czy plastyczne są szeroko uznawane?

 

W ostatnim artykule pisałam o sześciu z 12 międzykulturowych kryteriów sztuki według Denis’a Dutton’a. Jeśli jeszcze go nie przeczytałeś, znajdziesz go tutaj.

 

Kim był ich autor?

 

Denis Dutton był filozofem sztuki, internetowym przedsiębiorcą oraz działaczem medialnym. Wykładał filozofię na Uniwersytecie Canterbury w Christchurch w Nowej Zelandii. Był również współzałożycielem i współredaktorem stron internetowych Arts and Letters Daily, ClimateDebateDaily.com, and cybereditions.com.

 

 

Dzisiaj chciałabym opowiedzieć Ci o pozostałych 6 z 12 cech dzieła sztuki:

12 cech prawdziwego dzieła sztuki cz. II
02 lipca 2019

 

 


 

Nauka poprzez sztukę

Leonard Bernstein jest twórcą metody nauczania nazwanej Artful learning. Opiera się ona na przekonaniu, że sztuka może wzmocnić uczenie się oraz być włączona do wszystkich nauczanych przedmiotów.

Do jednej ze szkół w Los Angeles (Moffett Elementary School w Los Angeles), zdecydowano się wprowadzić ten system.

Była to placówka, w której większość dzieci pochodziła z trudnych oraz zaniedbanych edukacyjnie oraz kulturalnie środowisk. Większość z nich nie mówiła nawet dobrze po angielsku ze względu na to że były meksykańskimi imigrantami.

W ciągu 5 lat, placówka będąca na bardzo niskim poziomie oraz na szarym końcu szkolnych rankingów stała się szkołą o przeciętnej, średniej renomie.

 

Jest to przykład na to, że sztuka ma ogromny wpływ na rozwój ludzi.

 

Warto zatem zadbać, aby mieć kontakt ze sztuką. Zacząć malować, rysować, tańczyć czy grać na instrumencie oraz raz na jakiś czas wybrać się do galerii lub muzeum.

 

Jeśli spodobał Ci się dzisiejszy artykuł, koniecznie podziel się ze mną swoją opinią w komentarzu!

 

Zapraszam Cię również do zajrzeniu do mojego sklepu, gdzie znajdziesz moje prace.

 

 

 

 

Bibliografia:

  • D. M. Broom, H. Sena, K. L. Moynihan. Pigs learn what a mirror image represents and use it to obtain information.2009. Animal Behaviour , Vol. 78 (5): 1037–1041

  • Prior et al. Mirror-Induced Behavior in the Magpie (Pica pica): Evidence of Self-Recognition.2008. PLoS Biology; 6 (8)

  • “Sztuka a rozwój mózgu” - prof. Jerzy Vetulani

  • Artful learning - https://leonardbernstein.com/artful-learning

Wróć

Katarzyna Bem-Kukulska

  1. pl
  2. en