Grafika "Demeter"

ta której nie ma. Bóstwo pomocnicze, towarzyszące męskiemu - Perunowi. Do tej pory nie wiadomo jaką pełniła funkcję. Dzisiaj wiemy o jej istnieniu przez rytuały odprawiane podczas suszy.

Grafika "Afrodyta"

Grafika "Wiedźma"

w wierzeniach Słowian wschodnich personifikacja wiosny i płodności, prawdopodobnie echo umierającej i zmartwychwstającej bogini regulującej cykl wegetacyjny.

Na Rusi obchodzono obrzęd prowadzenia wiosny, podczas którego Kostromę symbolizowała prowadząca pochód kobieta w białych szatach i dębową gałązką w dłoni.

Wraz z nadejściem lata organizowano tzw. pogrzeb Kostromy. W uroczystym pochodzie odnoszono wówczas na brzeg wody wielką słomianą kukłę w ubraniu. 

Grafika "Hera"

Grafika "Atena"

związana z momentami przejścia, powierniczka wiedzy tajemnej.

Grafika "Mistyczka"

grafika wykonana techniką cyfrowego kolażu z ilustracyjnymi elementami. Porusza ona temat szamanizmu, związania z naturą oraz z animizmem.  Szeptuchy pochodzące z Podlasia, które po dziś dzień uzdrawiają za pomocą odmawianych formuł modlitewnych.

Prace wchodzące w jej skład są dopełnieniem poprzedniej, opisanej poniżej.

Posługując się techniką kolażu przedstawiłam w nich role, w których obsadzane były kobiety na przestrzeni ostatnich wieków. Wśród nich znalazły się również funkcje społeczne, które na moich rodzimych terenach są dla kobiet z różnego rodzaju powodów niedostępne.

Jedną z moich głównych myśli przy tworzeniu poniższych prac było ukazanie tych ról w formie sprawczej/działającej. Takiej w której kobieta nie jest bierna, staje się twórczynią swojej własnej drogi - niezależnie od wyznawanych wartości czy wybranej przez siebie drogi.

 

Kolekcja "Pradawna moc"

Grafika "Atena"

Grafika "Perperuna"

ta której nie ma. Bóstwo pomocnicze, towarzyszące męskiemu - Perunowi. Do tej pory nie wiadomo jaką pełniła funkcję. Dzisiaj wiemy o jej istnieniu przez rytuały odprawiane podczas suszy.

Grafika "Afrodyta"

Grafika "Kostroma"

w wierzeniach Słowian wschodnich personifikacja wiosny i płodności, prawdopodobnie echo umierającej i zmartwychwstającej bogini regulującej cykl wegetacyjny.

Na Rusi obchodzono obrzęd prowadzenia wiosny, podczas którego Kostromę symbolizowała prowadząca pochód kobieta w białych szatach i dębową gałązką w dłoni.

Wraz z nadejściem lata organizowano tzw. pogrzeb Kostromy. W uroczystym pochodzie odnoszono wówczas na brzeg wody wielką słomianą kukłę w ubraniu. 

Grafika "Artemida"

uosobienie niezależności kobiecego ducha. Pozwala osiągać cele w wybranych dziedzinach. Siostrzeństwo i powrót do natury.

Grafika "Hera"

Grafika "Hekate"

związana z momentami przejścia, powierniczka wiedzy tajemnej.

Grafika "Persefona"

Symbolizuje młodzieńczość, otwartość, elastyczność,  ale równocześnie bierność.

Jednocześnie poszukiwanie niedostępnych dla świadomości warstw w psychice.

Prace wchodzące w skład z tej kolekcji dzielą się na dwa cykle.

Pierwszym jest cykl wzorów wykonanych w technice cyfrowej.

Wszystkie przedstawiają wyobrażenie poszczególnych bogiń pochodzących z greckiej oraz słowiańskiej mitologii. Stanowią one według Jean Shinody Bolen przedstawienia archetypowych wzorów kobiecości i różnych jej aspektów. Do przedstawionego przez nią zestawu greckich bogiń dodałam również postacie pochodzące z mitologii słowiańskiej, aby ją dopełnić o dodatkową perspektywę postrzegania kobiet z moich rodzimych terenów.

Wszystkie boginie oddałam w tym cyklu w formie ornamentów. Jest to celowy zabieg na który zdecydowałam się, ponieważ przez wieki była to jedna z nielicznych form twórczości uprawianej przez kobiety. Wszelka praca z tkaniną - przykładowo haftowanie - należało do "sztuki niskiej", podczas gdy takie dyscypliny jak malarstwo, rzeźba czy grafika były zarezerwowane tylko dla mężczyzn. W cyklu wracam więc do tworzenia ornamentyki zawierając w niej symbole nawiązujące znaczeniowo do poszczególnych bogiń.

 

Drugim cyklem są grafiki wykonane w technice kolażu.

Przedstawiłam w nim role, w których obsadzane były kobiety na przestrzeni ostatnich wieków. Wśród nich znalazły się również funkcje społeczne, które na moich rodzimych terenach są dla kobiet z różnego rodzaju powodów niedostępne.

Jedną z moich głównych myśli przy tworzeniu poniższych prac było ukazanie tych ról w formie sprawczej/działającej. Takiej w której kobieta nie jest bierna, staje się twórczynią swojego życia - niezależnie od wyznawanych wartości czy wybranej przez siebie drogi.

Kolekcja "Pradawna myśl"

Grafika "Demeter"

Grafika "Hestia"

ntegralność i nietykalność. atmosferę ciepła i harmonii. Skupienie na rzeczy wewnętrzne i duchowość.

Grafika "Flame forest"

Spontaniczne pożary lasów są tematem, który wciąż do nas wraca. Pojawiają się  bardzo niebezpieczne pożary w Australii i na Syberii, które są całkowicie poza kontrolą. 

W ostatnich latach w Polsce miał również miejsce wielki pożar Puszczy Białowieskiej, która znajduje się na liście UNESCO.

Grafika "Air breaker"

Z każdym rokiem, jakość powietrza staje się coraz gorsza. Możemy zauważyć to w szczególności w dużych miastach, gdzie w niektóre dni przebywając na zewnątrz nie da się oddychać lub jest to znacznie utrudnione.

Zmiany klimatyczne niosą ze sobą również inne zagrożenie - tornada. Zaczynają się one pojawiać regularnie w miejscach, w których nie występowały lub były bardzo rzadkim zjawiskiem.

Grafika "Black energy pit"

Do tej pory jedną z nierozwiązanych kwestii jest pozyskiwanie energii elektrycznej. Na ten moment w większości krajów głównym jej źródłem jest spalanie węgla. Wiadomo jednak, że nie jest to rozwiązanie idealne - nie jest metodą działającą dobrze na środowisko, jego zasoby mogą też ulec wyczerpaniu. Dlatego też niezbędne jest znalezienie alternatywy.

Problem ten jest wyjątkowo złożony w szczególności w Polsce, gdzie jest to kwestia wyjątkowo sporna. 

Grafika "Natural fear"

Strach przed naturą jest genetycznie zaprogramowana w ludzkim DNA. Od wieków człowiek kształtuje naturę w taki sposób, aby przyjęła najbardziej przyjazną dla niego formę - głównie w pewien sposób oswojoną. Jednak dalej, pomimo prób, natura pozostaje nieokiełznana.

Obecna sytuacja całkowicie odwraca tą sytuację. Pierwszy raz od wieków, człowiek martwi się o naturę. O jej stan i przetrwanie, nawet tych gatunków, które na pierwszy rzut oka mogą być nieprzydatne lub niebiezpieczne dla człowieka. 

Grafika "Melting chances"

Topniejące lodowce są zjawiskiem, które możemy obserwować od wielu lat. Jest to niebezpieczne w dłuższej perspektywie poprzez podnoszący się poziom wody w morzach, podniesienie się średniej temperatury oraz możliwość uwolnienia się zamrożonych wirusów i bakterii do atmosfery.

Poprzez pojawienie się lodu arktycznego, często mylonego z lodem lodowcowym, pojawiają się głosy, że problem ten jest mistyfikacją.

Grafika "Temperature heist"

Obniżenie średniej temperatury globalnej w ciągu najbliższych 5-10 lat jest obecnie jednym z najważniejszych celów przed którym stoi ludzkość.

Podejmowane w tym momencie decyzje odnośnie zarządzania państwami są kluczowe. Już w teraz wiadomo, że podniesienie się średniej światowej temperatury poskutkowało wymarciem wielu gatunków roślin i zwierząt. W tym ogromnych ilości owadów, które są kluczowe dla ekosystemu.

Jeśli cel ten się nie powiedzie, skutki będą katastrofalne.

Grafika "Trembling sea"

Woda. Z jednej strony jesteśmy pełni obaw, że jej zabraknie - w Polsce ten problem jest wyjątkowo realny. Już w ostatnich latach dochodziły do nas wiadomości, że w niektórych miejscowościach panowała susza, wodę pitną dowożono z okolicznych miejscowości. Jest to problem nie tylko lokalny, ale również ogólnoświatowy.

Z drugiej strony,  poprzez podnoszący się poziom oceanów, wiele państw w ciągu najbliższych stuleci zostanie całkowicie pochłonięte przez morskie głębiny. Doprowadzi to do masowych migracji, ponieważ wiele ludzi utraci swój dom.

  1. pl

Katarzyna Bem-Kukulska

Fashion

Grafika "Exhausted land"

Ekspansywne używanie ziemi przez człowieka ma duży wpływ na naszą codzienność. Prowadzi ona do coraz większego  wyjaławiania gleby. Uprawa roślin staje się coraz trudniejsza, na niektórych terenach niemożliwe jest już jej prowadzenie bez sztucznych wspomagaczy. 

Ma to ogromny wpływ na żywność, którą spożywamy - warzywa i owoce zawierają w sobie coraz to mniej minerałów i substancji odżywczych. Dodatkowo bardzo często zwierają one w sobie szkodliwe związki przez zastosowanie podczas upraw chemicznych substancji.

Prace z tego cyklu powstały z okazji realizowanego projektu "Graphene meets Graphite: towards a cleaner environment". Składa się z ośmiu abstrakcyjnych grafik. 

Kompozycja wszystkich dzieł sztuki jest pełna harmonii, a nawet dynamiczne dzieła są przepełnione spokojem. Kontrast pomiędzy tematami poruszanymi w grafice a ich harmonijną formą nie jest przypadkowy. Zastosowałem ten sam mechanizm, który jest charakterystyczny dla snów. 

Bardzo często, kiedy czeka nas coś poważnego, budzącego w nas strach lub coś co ma dla nas duże znaczenie staje się to tematem naszych snów. Odgrywana jest ta sama scena z różnymi zakończeniami. To pozwala nam oswoić się z danym tematem, lepiej poradzić sobie z nim w życiu codziennym. 

Zastosowanie przeze mnie tech mechanizmu w pracach pozwala widzowi "przyzwyczaić się" do poruszanych przeze mnie tematów, co prowadzi do rozmowy, a nie przeraża ilością negatywnych uczuć. 

Symbolicznie przedstawiają one wizję świata, w którym natura i człowiek współistnieją w pokoju.

Tutaj możesz zobaczyć i poczytać o wybranych grafikach, które do tej pory stworzyłam.

Moje prace powstają zazwyczaj w cyklach. Bardzo istotna jest dla mnie ich warstwa znaczeniowa oraz zawarta w nich symbolika.

Grafiki 

Cykl prac "Environmental thoughts"

Wróć

Znajdziesz mnie również na: